VERKLARING OVER WELZIJN BIJ ROSAS

Gepubliceerd op 27.06.2024, 14:53

Anne Teresa De Keersmaeker, de directie en het bestuur van Rosas zijn ervan overtuigd dat artistiek werk in een veilige en respectvolle omgeving tot stand moet komen. We nemen dit onderwerp binnen het dansgezelschap zeer ernstig.

Het klopt dat er in het verleden bezorgdheden omtrent welzijn zijn gemeld aan de directie, en via de directie ook aan het bestuur. Naar aanleiding hiervan is er in directe dialoog met Anne Teresa De Keersmaeker zelf naar oplossingen gezocht. We erkennen dat we uit een bijzonder uitdagende periode komen, waar de wetmatigheden van onze werking fundamenteel op de proef gesteld werden. We begrijpen dat dit niet altijd evident is geweest, en dat mensen zich gekwetst of onvoldoende gerespecteerd hebben gevoeld.

In alle sectoren van de samenleving, ook in de danswereld, is de aandacht voor welzijn op het werk terecht gegroeid. Ook Rosas heeft hierin stappen ondernomen. We deden daarvoor een beroep op externe know-how die de alertheid voor en het beleid over welzijn op het werk ondersteunt. We werkten concrete acties uit met professionele begeleiding, zoals het installeren van gestructureerde overlegmomenten met de dansers en het team, communicatietraining rond het geven en krijgen van feedback, de aanwerving van een externe vertrouwenspersoon, de installatie van een werkgroep welzijn, de begeleiding van de directie door een externe bedrijfspsychologe.

In de loop van dat traject kwamen er ook onverwerkte zaken aan bod. Het heeft de organisatie en Anne Teresa De Keersmaeker aangezet tot lerende reflecties zodat het welbevinden op de werkvloer bij iedereen een topprioriteit is: een open en respectvolle samenwerkingsvorm is essentieel. De acties leverden intussen resultaten op, maar doorgedreven aandacht voor welzijn en de implementatie ervan blijven verder opgevolgd.

Ten gevolge van het onverwacht grote financiële deficit van 2022 heeft het bestuur een nieuwe directiestructuur ingevoerd. Deze kreeg de opdracht om in samenspraak met het bestuur een transformatieplan uit te werken om beter te kunnen inspelen op het grondig veranderde podiumkunstenlandschap na de covid-crisis en een accuraat financieel, personeels- en welzijnsbeleid te ontwikkelen. In dit traject is Rosas van bij aanvang in direct overleg gegaan met de Vlaamse subsidiërende overheid.

De aanpak van Rosas is drievoudig: na 40 jaar de continuïteit waarborgen van het hoogstaand artistiek werk, een grondige herstructurering doorvoeren en het verder uitwerken van een zorgzaam financieel, personeels- en welzijnsbeleid. Omtrent het HR- en welzijnsbeleid wordt Rosas bijgestaan door externe deskundigen en bedrijfspsychologen.

Het spreekt voor zich dat de implementatie van het transformatieplan, waarbij talrijke personeelswissels zijn gebeurd en artistieke projecten noodgedwongen on hold werden gezet, soms voor spanningen heeft gezorgd. Gezien de bekendheid en de voorbeeldfunctie van Rosas is het niet abnormaal dat dit ook externe weerklank krijgt. We wensen dit traject nu in alle sereniteit verder te zetten, met tijd en rust voor herstel en in open communicatie met alle betrokkenen. We zijn ervan overtuigd dat de permanente zorg voor een veilige werkomgeving het artistieke project, de organisatie, de dansers en alle medewerkers zal versterken in de toekomst.

We verkiezen bewust om niet in te gaan op concrete situaties via de publieke media. We doen dit niet omdat we zaken uit het verleden willen ontkennen of minimaliseren, maar uit respect voor alle (ex)medewerkers die destijds bij deze situaties betrokken waren. Helende gesprekken, waar we steeds bereid toe blijven, moeten plaatsvinden in een veilige en vertrouwelijke omgeving waar ruimte is voor nuance en empathie.