We blikken terug op de voorstelling die Rosas creëerde in het KMSKA in Antwerpen in april 2024
Gepubliceerd op 31.12.2024, 18:28
Op 15 april 2024 presenteerde Rosas een nieuw project in het KMSKA in Antwerpen, in de context van het Belgisch voorzitterschap van de Europese Raad. Deze voorstelling bouwt verder op eerdere Rosas-projecten in musea, waaronder Forêt (2022), de choreografie die De Keersmaeker samen met Némo Flouret maakte voor het Louvre in Parijs. Filmmaker Evi Cats documenteerde het creatieproces van deze voorstelling. U kan de film tijdelijk hier bekijken.
Weinig onderwerpen hebben kunstenaars in de kunstgeschiedenis zo geïnspireerd als dat van moeder en kind. Het raakt aan existentiële thema’s en spreekt daarom velen persoonlijk aan. Het meest vertrouwd zijn wij ermee in de vorm van de Madonna en het Kind, dat in de westerse schilderkunst een grote populariteit kende in de late middeleeuwen en vroegmoderne tijd, een periode die in het KMSKA ruim vertegenwoordigd is.
De voorstelling vertrok van een werk van Jean Fouquet (Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen, ca. 1450) en was opgevat als een parcours dat uitwaaiert over de volledige tweede verdieping van het KMSKA. Tien dansers en tien kinderen gingen in dialoog met werken van Jan Van Eyck, Peter Paul Rubens, Lucas Cranach, Antoon Van Dyck en anderen. In korte solo’s en duetten exploreerden zij de dualiteit, relationaliteit en liminaliteit die de ouder-kindrelatie kenmerken.
De dansers exploreerden de beelden en het brede scala aan menselijke ervaringen en filosofische vragen die ze evoceren. Zo kreeg het werk een actuele resonantie: Hoe ‘moederen’ in tijden van onzekerheid, crisis en extreem geweld? Wat betekent ‘zorg’ voor volgende generaties? Hoe kunnen we onze relatie met de moeder aller moeders, Moeder Natuur, helen?