Bist du bei mir (The Goldberg Variations, BWV 988)
Op uitnodiging van het Festival Aperto, Reggio Emilia, zal Anne Teresa De Keersmaeker een nieuwe choreografie creëren voor de Collezione Maramotti.
Sinds 2015 beweegt De Keersmaeker zich tussen de ‘black box’ en de ‘white cube’. Dit resulteerde in alom geprezen projecten zoals Work/Travail/Arbeid (2015, Wiels, Centre Pompidou, Tate Modern, MoMA), Dark Red (2020-2022, Kolumba, Fondation Beyeler, Neue Nationalgalerie), en Forêt (2022, Louvre).
Voor dit nieuwe project vond De Keersmaeker inspiratie in haar meest recente en misschien wel meest persoonlijke dans solo, The Goldberg Variations, BWV 998 (2020), gebaseerd op de gelijknamige compositie van Bach.
In De Goldbergvariaties verlegt Bach de grenzen van het muzikale thema in een verbluffend spel van variaties, canons en fuga's. De componist vertrekt van een eenvoudige en rustige melodie, die zich geleidelijk ontwikkelt tot een muzikale kosmos die wordt gekenmerkt door een buitengewone verscheidenheid en een ongeëvenaarde complexiteit.
Deze nieuwe voorstelling, gecreëerd in samenwerking met pianist Alain Franco, wordt een locatieproject in dialoog met de collectie en architectuur van Collezione Maramotti. De titel van de solo, Bist du bei mir, verwijst naar een 17e-eeuws lied van Gottfried Heinrich Stölzel. Dit lied werd opgenomen in het tweede Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, in de nabijheid van de Goldberg-aria, die in dit notitieboekje voor het eerst als een op zichzelf staande compositie verschijnt.
Choreografie en dans
Anne Teresa De Keersmaeker
Muziek
Johann Sebastian Bach, The Goldberg Variations, BWV 988
Piano
Alain Franco
Muzikale samenwerking
Alain Franco
Productie
Rosas
Coproductie
Festival Aperto / Fondazione I Teatri – Reggio Emilia in samenwerking met Collezione Maramotti en Max Mara
Rosas wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC).