Work/Travail/Arbeid
Work/Travail/Arbeid vertrekt van de eenvoudige vraag: kan een choreografie worden uitgevoerd in de vorm van een tentoonstelling? Als antwoord herschreef Anne Teresa De Keersmaeker haar dansvoorstelling Vortex Temporum voor de fundamenteel verschillende tijdruimtelijke omstandigheden van een museale ruimte. Het resultaat was gedurende negen weken doorlopend te zien in WIELS, en daarna in een gereduceerde versie in het Centre Pompidou, Tate Modern en MoMA.
Om dit indrukwekkende project op cinematografische wijze eer aan te doen, kiest filmmaker en schrijver Eric de Kuyper voor een radicale aanpak die eerst en vooral de relatie tussen de dans en de muziek van Gérard Grisey in de verf zet. Het camerawerk van Babette Mangolte is evenzeer essentieel: zij registreert de dansers van Rosas en de muzikanten van Ictus met een glasheldere nauwkeurigheid.
De continue vertoning van de zes uur durende film over een periode van enkele dagen of weken, in een omvangrijke ruimte, biedt de toeschouwer de mogelijkheid om vrij de vertoning bij te wonen wanneer en zolang zij of hij wil. Op die manier biedt de film een ervaring die de gedanste tentoonstelling benadert.
Script, Cinematography
Babette Mangolte
Concept
Eric de Kuyper
Editor
Guido Verhelst
Assistant Camera
Camille Langlois
Grip
Adrien Lengrand
Sound Recordist
Ludo Engels
Perchman Recordist
Bruno Schweisguth
Soundmix
Yves De Mey
Color Corrections
Guido Verelst
Production
WIELS, Rosas
Assistant Production
Auguste Orts
Work/Travail/Arbeid was initiated by WIELS and is a production of WIELS & Rosas, in coproduction with De Munt/La Monnaie, BOZAR, Kaaitheater, Kunstenfestivaldesarts, and Ictus. It was generously supported by BNP Paribas Fortis, BNP Paribas Foundation, Rolex Institute and the WIELS Patrons.